zaterdag 18 juli 2015
Nieuwe klassieker geboren?
Op 26 juni reed ik met Frank een rit via de visplas van vriend Koot, die uiteindelijk leidde naar mijn werk, omdat ik onderweg werd opgetrommeld. Fraai weertje en nadat we de Broekpolder hadden doorkruist en via Maassluis bij Koot waren aangekomen aldaar enige uren plezierig vertoefd. Toen dus op naar werk en Frank ging richting Barendrecht. In totaal werd het toch nog 59 km. In juli werd zoals bijna traditioneel is bij ons, weinig gefietst i.v.m. of de warmte (bij 28+ houdt het voor mij wel op) of juist te slecht weer. Maar na enige weekenden stilstand kwam deze zaterdag uit het niets een enorme klapper van maar liefst 140 km! Gek genoeg totaal niet gepland (al had Frank het wel in zijn hoofd zitten zei hij achteraf). Vrij relaxed in de ochtend nog de boodschappen gedaan bij de bakker en pas tegen elf uur was ik nietsvermoedend bij Frank. Die liet trots zijn nieuwe Giant zien. Het zou vandaag de maiden voyage worden van deze zeer fraaie fiets. Aanvankelijk hadden we het plan om rustig langs de Maas en de Lek te fietsen, wellicht tot aan Schoonhoven en eventueel iets verder. De wind was behoorlijk W dus we zouden gewoon met de wind mee flowen en wel zien. Nu dat liep gigantisch uit de hand dus. De rit verliep tot aan km 85 exact zoals de rit van 17 mei, gewoon omdat die route echt geweldig mooi is. Toen in mei besloten we van de Lek af te rijden naar de Heuvelrug en daar wat klimwerk te doen naar Veendendaal. Nu bleven we echter langs de Lek rijden tot aan Arnhem! Nieuwe paden dus en hoe mooi! Geweldige rit, met als hoogtepunt, letterlijk, de Grebbeberg. Daar stopten we uiteraard voor een bezoekje aan de erebegraafplaats van soldaten die gevallen zijn in de meidagen van 1940. Zeer indrukwekkend. Meteen volgde een 7% afdaling die mij toch maar halverwege deed besluiten in de remmen te knijpen want we suisden werkelijk als gekken naar beneden. Zeer fraaie afdaling en vanaf die kant lijkt het me ook een zeer pittige klim. Overigens bleef het vervolgens tot aan Arnhem voortdurend klim en daalwerk, met soms best pittige heuvels. Maar we waren vastberaden, eenmaal zo ver gevorderd wilden we ook per se Arnhem halen en uiteindelijk lukte dat tegen half negen 's avonds! Kwart voor negen vertrok onze trein weer en ondanks werkzaamheden onderweg, waardoor we weer eens via Den Haag Centraal moesten, kwamen we zeer voldaan aan om kwart voor elf bij Schiedam CS Kwart over elf was ik weer thuis. Een zeer lange dag maar meer dan de moeite waard en het lijkt alsof een nieuwe klassieker is geboren, deze rit gaan we zeker vaker doen en hier en daar is ie zelfs nog wel te verbeteren. Je zou b.v. de Amerongse berg er in kunnen verwerken. Een fijn dagje.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
-
Als fervente aanhanger van Bob den Uyl’s fietsfilosofie (In 1970 publiceerde de in 1992 overleden Rotterdamse auteur Bob den Uyl een boekje ...
-
Sinds afgelopen week heb ik weer een Panasonic uit de DMC TZ-serie. Nadat de TZ-7 een defect had opgelopen en ik noodgedwongen verder moest ...
-
Soms moet je de weerman gewoon vertrouwen. De lucht was grijs en grauw en het was een koud windje zaterdagmorgen, op weg met de trein naar G...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten