maandag 17 januari 2011

Dagje Tata via de Kennemerduinen

En alweer een fraaie zondag in januari gisteren! Met Frank nog steeds uit de running wegens de griep en nog steeds ook geen andere geinteresseerden, wederom een tochtje alleen voor de eenzame schaker. Deze keer een bezoekje aan het Tata Steel Chess Tournament dat jaarlijks rond deze tijd wordt gehouden in Wijk aan Zee en afgelopen weekend van start ging. Wel even wennen dat Tata, vroeger in de glorietijd heette het natuurlijk het Hoogovens Toernooi en daarna het Corus Toernooi. Met de wind hard tot krachtig uit ZW was de keuze voor een ritje door de Kennemerduinen richting Tata snel gemaakt. Vraag was alleen waar te starten. Aanvankelijk wilde ik in Leiden starten, maar dan had ik echt vroeg van huis moeten gaan en dat kwam er even niet van. Dus nam ik de trein van kwart voor elf vanuit Schiedam CS naar Heemstede. Om half twaalf werd daar gestart. Rustig ritje met de trein overigens, totdat ter hoogte van Den Haag HS een vaag voormalig oostblok figuur met enorme accordeon de trein begon te terroriseren. Een raadsel hoe hij dat ding ongezien naar binnen heeft kunnen smokkelen. Conducteur de hele rit niet gezien, die zal wel wijselijk in zijn speciale cabine zijn gebleven met oordopjes in. Ik zat alleen met mijn fiets in de tussenruimte en verwachtte dat hij wel zou doorlopen naar de volgende coupe, maar nee, hij ging pontificaal voor me staan voor een speciale en zeer luide serenade. Nog nooit iemand zo snel een euro gegeven. “Thank you very much” en weg was hij. Toen hij al weer veel verder de trein in was hoorde ik hem nog een hele tijd de totaal onherkenbare deuntjes uitvouwen.

In Heemstede bij het station nog even wat AA-batterijen ingeslagen voor de Garmin en toen op pad over de bekende weg richting Zandvoort. Alleen deze keer sloeg ik halfverwege af naar rechts, meteen de duinen in richting Bloemendaal aan Zee, om het autocircuit heen. Pas de tweede keer dat ik zo reed en toch wel een fraaie route. Aan het eind rij je zo de Kennemerduinen in. Deze kan ik inmiddels wel dromen, althans de route naar Velsen dan. In een heerlijk zonnetje en met windje mee ging het stapvoets door dit schitterende landschap. Stapvoets omdat het gewoon erg druk was met wandelaars, hele families leek het wel en Nordic wandelgroepen. Ergens op een beschut plekje wat boterhammetjes genuttigd en een knoert van een roofvogel gespot. Foto’s genomen en bij thuiskomst bleek dat bijna alle foto’s waren mislukt?! Er zat een enorme vette veeg op de lens die ik totaal niet gezien heb waardoor er iets niet goed ging met de scherpstelling, in ieder geval waardeloze foto’s deze rit helaas.

Bij het pontje zag het reeds zwart van de fietsende schakers, op weg naar Tata. Na het pontje hoefde ik dus niet eens te kijken hoe precies te rijden want ik volgde gewoon de meute. Zo rond twee uur kwam ik aan, na ongeveer 31 km. Meteen even bij de clubgenoten gekeken, die zeer succesvol bezig waren en diverse eerste prijzen in de wacht wisten te slepen. Na een blik bij de supergrootmeesters ging ik lekker uitpuffen in de commentaarzaal bij Ivan Sokolov. Dat bleek zeer interessant en ik heb daar zeker anderhalf uur gezeten. Verder uiteraard zoals altijd bij dit giga-evenement vele oude bekenden gesproken. Helaas was de ronde in de A-groep niet echt opwindend en in no-time was het podium leeg. Na nog wat omzwervingen vertrok ik rond half zes weer richting het pontje, in het donker. De terugweg uiteraard grotendeels de pittige wind tegen, maar naar Haarlem is het maar 16 km en dat in een simpele rechte lijn bijna. De blik ging op oneindig en redelijk soepel arriveerde ik tegen zeven uur in Haarlem, om na rustig treinritje om kwart voor acht weer te arriveren op Schiedam CS. 48 km. Misschien nog een keer voor herhaling vatbaar, het toernooi duurt tot 30 januari. Maar dan wel starten in Leiden!

Geen opmerkingen:

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km