maandag 10 januari 2011

Koud rondje Voorne Putten

Ook het tweede weekend in januari een fraaie zondag en dus de tweede (recreatieve) rit al weer. Frank was helaas ziek en andere mogelijke medefietsers waren ook verhinderd, dus maar alleen een klein rondje Voorne Putten gedaan. Eerst met de metro naar Spijkenisse Heemraadlaan. Prachtig vertekpunt, binnen 7 minuten ben ik er en van daar sta je of in no-time in de Hoeksche Waard (zoals bij de 5e Schaakfietstocht) met alle mogelijkheden van dien, of je duikt langs de Schuddebeursdijk richting de Bernisse en Hellevoetsluis en verder Voorne Putten in, of zelfs door naar Goeree. Blijvertje dus dit startpunt. Voor Goeree is trouwens De Akkers, het eindpunt van de metro, nog geschikter. In ieder geval was het een goede beslissing want de wind woei best pittig gisteren en stond ZW, dus was ik vanuit huis naar Voorne vertrokken dan zou ik al afgepeigerd zijn geweest nog voor ik aan het rondje was begonnen. Zelfs nu ging het in de eerste 25 km zwaar tegen de wind in. Wat is zwaar? Welnu, op een gegeven moment kwam er een wielrenner naast me rijden en begon te klagen over de wind. Ook fietste hij nauwelijks harder dan mij, zegt genoeg lijkt me. Langzaam zag ik hem uiteindelijk toch uit het zicht verdwijnen. Zelf stopte ik regelmatig om even op adem te komen, maar ook om wat foto’s te maken. Het was echt een stralende dag en na een tijdje merk je niet meer dat het maar 4 graden is.

Na de Bernisse volgde het mooiste stuk van Voorne Putten, richting Hellevoetlsuis, eerst langs de Krommedijk en dan de Zeedijk. Smeltwater heeft er voor gezorgd dat dit hele gebied zeer plasrijk is geworden met enorme hoeveelheden ganzen en zoals altijd in deze tijd van het jaar, met name veel brandganzen. Ook spotte ik een roofvogel, later op de landtong zat er ook nog een recht voor me in een boom, een echte joekel, maar toen ik vaart minderde om mijn toestel te pakken was hij/zij met een paar vleugelslagen al weer weg. Na de Zeedijk dus door Hellevoet en de haven en langs de Gorzen, waar ook het water vrij hoog stond en bovendien flink was gekapt leek het wel want alles was vlak. Geen bijzondere spots hier. Inmiddels echter had ik het wel gehad met de wind en nadat ik onder het tunneltje onder de Dammenweg was gefietst nam ik me voor weer op huis aan te gaan, via Brielle en de landtong. Oostvoorne zag ik niet meer zitten, bovendien zou ik dan weer tegen donker thuis zijn met alle kou vandien. Dus langs Rockanje gescheerd en toen richting Tinte en Brielle. Nog even een stop voor een Red Bull en daarna heerlijk met de wind mee de beloning voor alle inspanning. Soms met 27 km over fraaie paden.

Uiteindelijk dwars door vesting Brielle en daarna het pad van de 1e Schaakfietstocht maar dan omgekeerd. Bij de Dammenweg over het Brielse Meer en de landtong op. Erg veel drachtige schapen hier! Nauwelijks medefietsers gezien. Aan het eind bleek dat er flink schot zit inmiddels in de fietsbrug bij het Hartelkanaal. Na de landtong nam ik de shortcut naar de Oude Maasweg en daar klauterde ik omhoog naar de Spijkenissebrug. Door het altijd linke Hoogvliet tenslotte weer snel naar huis. 62 km. Heerlijk ritje, goed voor de conditie.

Geen opmerkingen:

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km