maandag 21 maart 2011

Tochtje door de achtertuin

De lente is geweldig begonnen en het ziet er naar uit dat we de hele week prachtig weer krijgen. Gisteren brak de zon echter pas laat volledig door en hoewel ik daarom eerst een dagje huismussen had gepland, besloot ik rond twee uur om toch maar even te gaan toeren. Het kon geen ritje worden waar een treinreis in voorkwam, want gisteren was het gratis reizen bij de NS op vertoon van het boekenweekgeschenk. Daar hebben dus 200.000 mensen gebruik van gemaakt! Daarom een ritje in de buurt. Ook niet slecht natuurlijk want met de Oude Maas in je achtertuin heb je geen klagen. Eerst reed ik via Hoogvliet en het Ruigeplaatbos naar de Spijkenisserbrug, daar liet ik mij onderdoor langs de Maas zakken, en reed verder over de Vossendijk. Gek genoeg nog nooit eerder gedaan vanaf dat punt.

Als je zo langs de Maas blijft rijden tot aan de Heinenoordtunnel, praat je over een geweldig mooi stuk langs het water van ongeveer 15 km. Bij de Rhoonse Grienden stapte ik nog even af voor een kleine wandeling door dit prachtige gebiedje met getijdewerking en vele bijzondere planten- en dierensoorten. Tussen oktober en maart wordt ieder jaar een deel van de grienden geknot. Het wilgenhout wordt nog steeds gebruikt voor o.a. zinkstukken, maar ook de olifanten van Diergaarde Blijdorp krijgen wilgentakken uit de grienden om op te knabbelen. Het knotten was hier en daar nog in volle gang. Er staan geloof ik 15 verschillende soorten wilgen daar. Ik ga er binnenkort nog eens wat uitgebreider wandelen, nu was het gewoon te druk ook.

Ook voor het eerst het uitkijkpunt nabij Smitshoek beklommen met uitzicht over de Gaatkensplas en in de verte een prachtig kijk op de Rotterdamse binnenstad. Meestal als ik met Frank rijd dan scheren we hier voorbij. Zelf ben ik gek op uitkijktorens en hoge punten in de duinen b.v. en zal als het even kan niet nalaten omhoog te klauteren.

Het hele stuk tot aan de Heinenoordtunnel had ik de wind mee, maar achteraf bezien was de wind een minimale factor. De tunnel was totaal verlaten, een vreemde gewaarwording om in je eentje door de koude verlaten tunnelbuis te zoeven. Aan de andere kant, in de Hoeksche Waard, bleef ik langs de Maas rijden richting Oud-Beijerland en vandaar door het haventje verder naar Nieuw-Beijerland. Terug richting west dus en nu met de wind tegen, maar met gemak haalde ik de 20 km p/u. Met het pontje bij Hekelingen over naar Spijkenisse en om vijf uur pakte ik de metro terug naar huis met exact 40 km op de teller. Een fraai en relaxed lenteritje! Met een beetje mazzel gaat het me misschien wel lukken om woensdag ook nog wat te rijden.

Geen opmerkingen:

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km