zaterdag 20 september 2008

Fietsen over de venen


Drenthe was weer mooi en ook het weer viel niet tegen, geen spatje regen de hele week en een paar heel aardige dagen er bij. Toch geen echt lange ritten kunnen maken, wel in totaal 120 km weggetrapt. De langste en mooiste rit was op zondag toen ik een kijkje ging nemen bij het Grolloerveen, nabij Grolloo. De veengrond in Drenthe is prachtig en de vele vennetjes zitten vol kikkers, salamanders en er lopen ook hagedissen rond. Een uitgebreide speurtocht rond een ven leverde zes zonnende kikkers op. Toen zag ik plots een infobord met de mededeling: "de adder is in Nederland zeldzaam, maar komt hier nog veel voor". Snel stapte ik weer uit het gras en op de fiets :-0

Het Grolloerveen is trouwens bekend vanwege de langste houten fietsbrug van Nederland, die dwars over het veen loopt (zie foto klik voor grotere versie). Hier kom ik zeker nog eens terug. Lange tijd volgde ik de Drentse Bosroute die ik eigenlijk wilde rijden, maar ik week hier en daar af. Verder heb ik nog een rondje Gieten gereden en de volgende keer wil ik inderdaad ook eens wat meer naar het noorden fietsen richting de Drentsche Aa en het Balloerveen. Behalve fietsen heb ik nog een vrij lange wandeling gemaakt in de naaste omgeving waar ik logeerde, het Drouwenerzand, met een prachtig bos, stuifzand en heidegebied.

Geen opmerkingen:

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km