maandag 16 februari 2009

Blufschaak?

Afgelopen vrijdag voor de interne gewonnen tegen Lendert van den Ouden. We volgden dezelfde opening als vorig jaar, ik week als eerste af met iets dat ik had voorbereid. Overigens pakte dat niet helemaal geweldig uit.
In het middenspel offerde ik een pion voor aanval, een correct offer dat ik alleen wel beter had moeten spelen. Zoals ik het nu speelde kon Lendert volgens Rybka de boel afstoppen en winnen. Alleen, als je de zetten en varianten ziet waarmee Rybka dan komt dan vraag je je af op welke planeet dat ding vertoeft. Onwaarschijnlijk dat je dat gaat vinden in de geringe bedenktijd die we nu eenmaal hebben. Twee fragmentjes uit de partij:


Hier heeft Lendert zojuist De4 gespeeld. Ik had niet het gevoel dat ik de dames kon ruilen, gezien de zwakte van pion c5 en koos daarom voor het nogal geforceerde Dh5, waarna Lendert (gelukkig) voortzette met het foute g4? (i.p.v. Dd5!, en overigens niet Lxc5? wegens Pxg3!). In plaats van hier Dh5 had ik echter wel meteen remise kunnen maken met een zet die wij beiden verwierpen, namelijk Ph4! na Dxh4 is de remise natuurlijk wel duidelijk met Dxf2 enz., maar na gxh4, Dxf2+,Kh1 zagen we beide geen vervolg tijdens de partij, terwijl Te7! toch niet zo moeilijk te vinden zou moeten zijn.


Op zet 34 raakt Lendert de draad helemaal kwijt, op zoek naar dameruil maakt hij een blunder met 34.Kh1??, waar 34.La3! nog minstens remise maakt. Overigens ook niet 34.Kf1?? wegens 34...Pg3+!, 35.hxg3 Txf2+ 36.Kg1 Dxe4 37.Txe4 Tf1+ 38.Kg2 T8f2+ 39.Kh3 Th1 mat, om maar even aan te geven hoe tricky de stelling is. In de diagramstelling was het meteen uit met 34...Te7! Er volgde nog 35.gxf5 Txe4 36.fxg6 Txe1+ 37.Kg2 d3 en wit gaf op.

Geen foutloze partij dus, maar een beetje blufschaak af en toe moet kunnen.

Geen opmerkingen:

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km