zaterdag 28 februari 2009

Echte RSB-pot

Gisteren is ons tweede team dan toch overtuigend kampioen geworden van de RSB Promotieklasse. Tegen concurrent Krimpen ad IJssel 1 werd het een mooie 5,5-2,5 overwinning. Met nog twee ronden te gaan dus kampioen en eindelijk weer met een tweede team in de KNSB. Zelf speelde ik tegen Frits van Duin aan bord 8, een invaller die al twee keer eerder had meegedaan. Ik speelde de opening niet zo sterk, pikte in het middenspel de draad echter weer goed op en kwam lekker te staan. De complicaties rond de tijdnood waren echter voor beide spelers niet meer te overzien. Na de tijdcontrole begonnen we aan het laatste kwartiertje en staken beiden (te) veel tijd in de berekeningen. Het gevolg was dat in het resterende minutenwerk werkelijk van alles misging aan beide kanten. Eerst miste ik zelf diverse matjes, waarvan deze de fraaiste was:


Ik speelde hier 42.Tf4, wat op zich niet slecht is, het haalt geintjes met Dc1+ er uit dacht ik in een flits en brengt Dd5+ in de stelling. Beter had echter geweest: 42.Tg7+!! Dxg7 43.Dd5+ Kh7 44.Th1+ Dh6 45.Df7 mat. Na vervolgens nog een keer Dd5 gemist te hebben, ging de dame naar diverse andere velden, haalde de a-pion op, keerde via e4 weer terug op d5 en won met eenzelfde matwending. Onderweg echter miste zwart ook nog het nodige, waaronder 1 zet voor het einde (!) kwaliteitswinst met dameruil en waarschijnlijk een gewonnen eindspel. Een echte RSB-pot dus...

Geen opmerkingen:

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km