zaterdag 28 maart 2009

Barre pot


In de interne van Charlois Europoort gaat het nog steeds lekker, met acht remises en vier overwinningen sta ik ongeslagen ongedeeld tweede. Dat er zoveel remises vallen is echter een klein wondertje als je sommige partijen ziet. Gisteren b.v. tegen Arjen Kouwenhoven kon ik bij winst gedeeld aan kop komen, samen met Julian van Overdam. Ik ging er dus voor en er ontstond een zeer spannende pot. In de opening kwam ik licht in het voordeel, maar na te lang aarzelen bij een koningsaanval herstelde Arjen zich knap en nam het initiatief duidelijk over. Gelukkig kon ik enigszins afwikkelen en de schade nog beperkt houden. Met nog weinig tijd op de klok ging Arjen eens goed er voor zitten en dacht de beslissende klappen te gaan uitdelen. Helaas voor hem koos hij voor de verkeerde aanpak en werd verrast door een offer op g6. In de diagramstelling is Arjen zojuist met Td2 binnen komen vallen. Hier kan ik zelf nu de knock-out uitdelen met 34.Dh5! (na de partij direct aangegeven door Carel V.) en zwart heeft eigenlijk niets meer: 34...fxg6 35.Dxg6+ Kh8 36.Tg3 en uit. Na Lg7 op Dh5 volgt Pe7+ en Pxc8. In plaats hiervan speelde ik met mijn domme kop 34.Pxf8?? (met het idee 35.g6) en na 34..Dxc2! 35.Txb7? had Arjen weer kunnen winnen met (volgens Rybka) 35...c3! En zo ging dat nog een tijdje over en weer door, met voornamelijk winstwegen voor zwart moet ik er bij zeggen. Op het laatst werd het rammen op de klok en na schaakjes met zetherhaling werd tot remise besloten. Oef!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter,

In de laatste fase vanaf de diagramstelling heb ik de kracht van de c-pion volledig buiten beschouwing gelaten. c3 wint inderdaad. Er volgt een massale afruil op g2 en na c2 loopt de pion door.
Ik keek alleen maar naar Tc8-d8-d3+. Merkwaardig, want met een toren achter de vrijpion ligt doorlopen erg voor de hand.

Arjen

PeterK zei

Een dergelijke partij durf je nauwelijks aan Rybka te laten zien, aan de andere kant leer je daar toch wel veel van, namelijk dat je soms niet logisch denkt maar paniekschaak speelt. Achteraf zie je het plots heel helder, de c-pion is de grote troef. Overigens is die variant na Dh5 nog niet zo heel simpel, want na Lg7,Pe7+,Kf8,Pxc8,Txg2 moet je ook wel even nog Pd6! vinden (rybka), anders loopt het alsnog verkeerd af...

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km