donderdag 7 oktober 2010

Supertrack de mist in….


Het is een beetje stil op de blog, maar er is wel degelijk een hoop te vertellen, alleen weinig tijd gehad. In Drenthe heb ik eind september ondanks de regenachtige eerste week toch nog 200 km kunnen rijden, met enkele fraaie tochten. Daarover later meer. Ook naar het werk heb ik regelmatig ritjes kunnen maken waardoor de km-stand een beter aanzien heeft gekregen. En dan begint oktober zowaar heel mooi met bijna zomers najaarsweer afgelopen zondag. Boven de 20 graden! Omdat Frank nog steeds in Duitsland zat helaas wel een solo-rit. Gezien de Z3 wind leek het me een grappig idee om het rijden langs de kust eens te combineren met rijden door fraai plassengebied, een beetje zoals onze rit van 22 augustus. Via Mapsource maakte ik zaterdagavond een uitgebreide track die in de Garmin verdween, althans daar ging ik vanuit toen het bericht “data succesfully sent” op het scherm verscheen…

De volgende dag gestart om half elf, eerst met de fiets in de metro naar Kralingse Zoom en vandaar om elf uur de Garmin aan en richting de Rottemeren. Het was echt schitterend weer en zonder jas kon gefietst worden, het windje in de rug. Het beloofde veel. Het was bovendien al weer een tijd geleden dat ik hier had gefietst dus dat maakte de rit ook best wel speciaal. Veel volk op de been uiteraard, op misschien wel de laatste echt zomerse dag van 2010. Ondanks een halve marathon of iets dergelijks waarvoor e.e.a. was afgezet, kon ik vrij relaxed de Rottemeren langs. De bedoeling was om in een zo recht mogelijke lijn omhoog te fietsen tot Lisse, dan via Noordwijkerhout naar de kust en het laatste stukje dan door de duinen naar Zandvoort en in Heemstede de trein naar huis. Volgens Mapsource 86 km, met onderweg mooie plassen en heel veel molens.

Na de Rottemeren dook ik onder de A12 door, stukje naar rechts en langs het kanaal naar Moerkapelle. Stukje door Moerkapelle en daar begon een geweldig lang en mooi pad door akkergebieden (zie pano onder, klik voor grotere versie).


Daarna aleen maar meer fraaie paden, langs Boskoop gescheerd en richting Hazerswoude. Onderweg nog een heel bizar paadje, tussen tuinderijen door, door een achtertuin bij iemand, onder het wasgoed door, via de vijver en langs een minuscuul doorgangetje met overhangend gebladerte, waarna plots de meest geweldige molen verscheen (De Rietveldse molen bij Hazerswoude). Nog nooit zo’n pad gereden! Eigenlijk had ik even terug moeten rijden om het te filmen. (zie screenshot hieronder). Nu begon ik pas te filmen toen ik al een eindje op streek was op dit paadje, ZIE HIER (kijk wel op 720p!).



Daarna volgde een gebiedje wat ze geloof ik klein Giethoorn noemen, dat weer eindigde bij wederom een zeer fraaie molen, de Blauwe Wip. Echt Holland op z’n mooist hier. Geweldig fietsen! Hier nam ik ook even een eerste break. Het vervolg bleef steeds geweldig en in gedachten begon ik al deze toprit te omschrijven voor de weblog. Dit ging een top-5 all-timer worden, dat was zeker. Geweldig gepland, zo stak ik de veer in eigen reet.

Vlak bij Hoogmade, genoot ik nog even van het Wijde Aa (Paddegat) met veel zeilverkeer en onderwijl had ik tot dat punt al 18 molens geteld! En toen….hield de track op! Precies na 43 km, de helft van de rit dus. Achteraf blijkt dat Mapsource maar 500 waypoints per track kan verstouwen en ik had er duidelijk teveel gebruikt, waardoor slechts de helft was ingeladen. Leermomentje…. Maar ik moest natuurlijk wel verder. De geweldige Kagerplassen zaten er nog aan te komen. Bij Hoogmade dus het water over, langs en onder de A4 door en richting de Kagerplassen, via Rijpwetering en Oude Ade, fraaie plaatsjes.

En toen ging het goed fout. Vlak bij de Kagerplassen, een fietsveer bij Zevenhuizen over het water richting Lisse, prachtig vooruitzicht. Echter, borden met aankondigingen en waarschuwingen. Pontje vaart tot eind augustus, shit. Maar wacht, plakkaat overheen geplakt: pontje vaart ook in september en oktober, alleen op za en zo. Mooi! Dus op weg via doodlopende weg die bij pontje zou gaan uitkomen. Lange weg. Werd almaar slechter, moest over een campingterrein heen, modderpaden met kuilen vol water, grasveldje achter de receptie melden voor pontje. Bord met plakkaat: laatste vaart was 26 september. WTF?! Nederland in een notedop. Dus ik kon weer 3 km terug naar de juiste weg. Nu dan nog maar 1 mogelijkheid over om de Kagerplassen te slechten, er langs via Leiderdorp. Lange en minder fraaie wegen nu, met veel autoverkeer.

Dan bij Leiderdorp weer een veerpont over het water, en wederom voor Jan Lul naar toe gefietst via een doodlopende weg, laatste vaart 2 oktober! Nu werd het toch wel erg irritant en ontmoedigend. Trein pakken in Leiden dan maar? Nee, ik laat mij niet kennen, ik zal de duinen halen! Langs Oegstgeest omhoog dus en ik zie plots bordjes Noordwijk 7 km! De redding is nabij. Ik volg de bordjes en alles loopt plots weer smooth. In no-time zit ik in Noordwijk en pak het bekende duinpad naar Zandvoort. Toch weer genieten nu, al is de zon flink versluierd inmiddels. De rest is auto-pilot en ik haal de trein van zes uur in Heemstede en ben om tien over zeven weer thuis. Bewogen rit, die een echte topper had kunnen zijn.

Thuis laad ik de track van de Garmin naar Mapsource en ik zie dat ik i.p.v. rechtsom bij de Kagerplassen, linksom ben gegaan (zie onder)! Dat roept dus om een revanche, deze track blijft nog even staan! Wel scoorde ik nu 98 km.

Geplande track in .gpx formaat

Werkelijke track in .gpx formaat

(andere muistoets en kies voor "opslaan als")

1 opmerking:

Willem zei

H'e adelaar zeker een mooie rit gemaakt. Maar die pontjes blijven je dwarszitten of hij vaart niet of hij is net vertrokken. Maar al met al was de rit wel de moeite waard om hem nogeens te rijden begrijp ik.

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km