maandag 11 april 2011

Return of Superzoom!

Sinds afgelopen week heb ik weer een Panasonic uit de DMC TZ-serie. Nadat de TZ-7 een defect had opgelopen en ik noodgedwongen verder moest met mijn oude Sony met slechts 3x zoom, begon ik de 12x zoom meer en meer te missen tijdens de tochtjes. Uiteindelijk koos ik in de jungle van compactcamera’s toch weer voor een Panasonic en wel de TZ-10, met 12x zoom, effectief zelfs 16x. Natuurlijk zijn deze camera’s niet te vergelijken met spiegelreflexen met lichtsterke objectieven, maar die neem je nu eenmaal niet zomaar even mee op een fietstochtje. Hoe minder bagage hoe beter, zo’n grote tas om je nek is niks. De huidige compactjes hebben tegenwoordig alles in huis, veel zoom, groothoek, HD-filmen en ze leveren gewoon mooie foto’s. De foto’s worden toch voornamelijk gebruikt voor output op het beeldscherm en niet geprint. Kortom, met de TZ-10 ben ik weer heel blij. De TZ-serie blinkt voornamelijk uit in een enorme stabiliteit, waardoor je gewoon uit de hand scherpe foto’s kunt maken en filmen in het uiterste zoombereik. Onderstaand een voorbeeldje gemaakt tijdens het tochtje van gisteren bij de Maasvlakte 2 (klik voor grotere versies!). De zoom is geweldig en levert zeer fraaie foto’s op. Een voorbeeld van de zoom tijdens filmen is te zien op een filmpje dat ik schoot van ijsbeertje Vicks in Blijdorp. Let op het einde van het filmpje!



3 opmerkingen:

Mooistadskanaal zei

Practige foto's en filmpje

Bart Westgeest zei

Gôh! Wat een zoom! Goed te zien in het goed gelukte filmpje. Ik ben benieuwd naar de komende foto's om de kleurenbehandeling van de TZ10 te zien.

PeterK zei

Op een gegeven moment komt het ijsbeertje naar voren en dan doe ik ook een stap naar voren, dat is even een foutje waardoor de camera meer schokt dan nodig. Verder aardig gelukt.

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km