zondag 8 juni 2008

Haarlem-Pernis, training voor de LF1


Wat we dit jaar nog niet hadden meegemaakt: een treinreis met de fiets en vervolgens "Bob den Uylen".  Gisteren zag ik dat de wind vandaag NO 4 zou zijn en dat is prima voor een ritje "naar beneden". Ik vatte daarom het plan op om met de trein naar station Haarlem-Aerdenhout te reizen, vandaar naar Zandvoort te fietsen en dan langs de kust naar huis via de LF1a route. Een mooie training voor de LF1-rit Schiedam-Den Helder of andersom, die dit jaar hopelijk toch ook weer gereden gaat worden. Ik had berekend dat ik op ongeveer 80/85 km zou gaan uitkomen. Dat bleek achteraf niet de enige misrekening....

Het begon al toen ik me iets versliep waardoor ik een latere trein moest nemen dan gepland. Om half een kwam ik pas aan in Haarlem. Als je uitstapt bij station Haarlem-Aerdenhout sta je meteen aan de Zandvoortse weg. Die hoef je slechts 6 km te volgen en je bent op de strandboulevard. Mooier kan niet, en dat voor slechts 6 euries (+ 6 voor de fietsdagkaart natuurlijk). Bij het bestijgen van de fiets merkte ik al dat er zeker geen NO 4 stond. Verder was het zwaar bewolkt, koud en er hing een behoorlijk laaghangende mist die in flarden over de weg kwam en in zo'n flard zag je bijna je stuur niet meer! Vreemde omstandigheden! Ook hier weer niet de voorspelde 25 graden met zon. Vol goede moed desondanks kwam ik in Zandvoort op de boulevard en bemerkte daar dat de mist zo massaal was dat ik zelfs totaal geen zee zag! (zie foto boven) Ik heb pas in Scheveningen weer zeewater gezien. Het was echt bizar fietsen. Gelukkig had ik een sweater aan en een jack meegenomen voor de zekerheid. De sweater is niet uit geweest vandaag. Met name het stuk tot aan Scheveningen was gewoon koud. Pas daar brak in de loop van de middag de zon door.

Het stuk tussen Zandvoort en Noordwijk is met 19 km door de schitterende duinen het mooiste stuk van de rit. Het was redelijk stil hier. Onderweg sprak ik nog wat renners aan die mij steeds in groepjes passeerden. Het bleek inderdaad dat zij uit Den Helder kwamen, vandaag stond immers Den Helder-Wateringen op het programma van toerclub Westland. Vreemd dat de Baksteen die rit niet ook even meepikte vandaag :-) Op een stil gedeelte in de duinen stond ik ook nog even oog in oog met een vosje! Maar voor ik mijn fototoestel kon pakken was hij al in de bossages verdwenen. Toch weer een unieke ontmoeting! Na 20 km nam ik een drinkbreak en at een broodje kaas. Hier fotografeerde ik ook een bijzonder uitziende lading rupsen die rustig over het fietspad kuierden. Determinatie op het internet leert dat het de rupsen zijn van de Grote Beervlinder. Toen snel weer verder. Het was wel weer even wennen om zo lang te fietsen in de duinen. Het voortdurende klim- en daalwerk is slopend.

Ook Noordwijk was gehuld in laaghangende mist toen ik daar arriveerde en ik reed er maar redelijk snel doorheen op weg naar Katwijk aan Zee. Onderweg nam ik aardig wat foto's van de duinen met in mist gehulde toppen. Het werd nu ook wat drukker op de paden. Na Katwijk volgde inderdaad op de LF1 route wat nieuw asfalt, maar daardoor raakte ik wel even van slag, zeg maar: ik miste een afslag. In ieder geval reed ik plots tussen de enorme villa's van Wassenaar. Echt bizar wat daar staat! Deze extra lus is waarschijnlijk verantwoordelijk voor de uiteindelijke overschrijding van de planning. In ieder geval kwam ik via voor mij onbekende paden (wel door mooi landschap!) toch in Scheveningen aan. Hier had ik er reeds 60 km opzitten. De rit naar huis vanaf Scheveningen is al 35 km, dus ik ging maar niet door naar Kijkduin deze keer. De benen voelden niet meer zo super na al dat klimmen. In plaats daarvan doorkruiste ik Den Haag via de bekende weg, naar Rijswijk en Delft. Vervolgens langs de Schie lekker naar huis. Het laatste stuk vanaf Scheveningen kon de zonnebril dan eindelijk op en werd het zowaar nog aardig warm. Daarom nam ik ook nog wat drinkpauzes en reed een wat rustiger tempo. Het gemiddelde is trouwens uitgekomen op 19,20 per uur. Met recht een aardige training dus. Het was echter zeker geen Bob den Uylend ritje deze keer. Wel leuk om dat stuk LF1 eens de andere kant op te doen.

Met 97,61 km op de teller kwam ik uiteindelijk thuis. Onderweg belde Frank nog even en het goede nieuws is dat hij vandaag een autoritje heeft gemaakt en dat de arm en schouder flink vooruit gaan bij de fysio. Misschien al voor eind juni ook weer op de fiets?

5 opmerkingen:

DeMart zei

Het weer liet ons zaterdag ook in de steek, zelfs de wind kwam uit zuid ipv de voorspelde noordenwind...
Den Helder - Wateringen is miv dit jaar 'afgeschaft' dwz de bus naar DH rijdt niet meer en kunnen wij derhalve onze traditiegetrouwe tocht niet meer maken. Wateringen - DH- Wateringen van ong 300+ km is een mogelijk alternatief :-)

PeterK zei

Maar...er gaat vanaf Schiedam Centrum een trein hoor naar Den Helder... Mocht er nog een echte NO wind dag gaan komen dan zitten Frank en ik daar ook in binnenkort.

Anoniem zei

Hé Adelaar ik wil niet vervelend doen maar wij hadden hier echt 30+.
Maar zeker weer een goede aanzet voor jullie doel.

PeterK zei

Ja Willem, het noorden heeft al een tijdje geluk wat dat betreft. Hoewel, 30+ moet ik ook weer niet aan denken...

Anoniem zei

Een NO storm is nog lekkerder .. nu maar hopen dat ik binnen 3 tot 4 weken weer kan fietsen .. en dan in conditie komen .. en in augustus/september de ritten doen die er echt toe doen .. Ik denk dat week 1 of 2 van july wordt voor ik het weer ga proberen

frank

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km