donderdag 26 juni 2008

I was tracked!



Vandaag was ik in de gelegenheid een stukje te fietsen, en toevallig kwam ook de bestelde GPS Phototracker binnen! Meteen aan de slag dus. Een kort ritje door het dorp lukte wonderwel en dus maar op pad. Het werd een standaard tochtje, door de Broekpolder, rondom de Foppenplas, langs de Gaag, Schipluiden, langs de golfbaan, door Delfland, onder het spoor door, over de Kandelaar, door Zweth, naar Rotterdam Airport en vandaar via de Spaanse Polder weer naar Schiedam en naar huis. Thuisgekomen de tracker aangesloten op de PC en de rit stond er redelijk perfect op! Zie boven (directe output vanuit de software). Wat wel opvalt is dat de rit prima op Google Maps ligt, maar hier en daar wat scheefjes zodra je de satellietbeelden als ondergrond neemt. Misschien ligt dit ook aan de accuraatheid van de Google luchtfoto's. Of misschien aan de intervallen waarmee de tracker contact zoekt, die kun je instellen. Ik zal ze eens kleiner maken (staat nu op 10 sec. geloof ik). In ieder geval wel een erg geslaagde eerste ervaring! Ook de onderweg gemaakte foto's werden zonder problemen toegevoegd en geGeotagged. Ik heb ze hier echter even weggelaten i.v.m. de grootte van de upload. Ik moet ook nog even uitvogelen hoe de upload vanuit de software naar de Flickr map van mijn account daar precies werkt.
Wat verder nog opviel, de tracker gaf een gereden rit aan van 44,30 km, terwijl mijn kilometerteller het hield op 45,28 km. Misschien komt dit door de tunnel? De korte testrit door het dorp kwam namelijk wel perfect overeen met mijn kilometerteller (exact zelfs). De tracker zat overigens de hele tijd IN mijn fototasje dat aan het stuur hing. De diverse snelheden onderweg werden ook prima aangegeven, alleen is de gemiddelde snelheid die hij aangeeft erg laag, omdat hij waarschijnlijk niet doorheeft wanneer je op een roltrap staat of even een drinkpauze neemt. Constant de tracker aan en uitzetten is ook weer zoiets.
De bijgeleverde software is even zoeken en het kan zijn dat ik hier en daar nog wat gemist heb aan mogelijkheden, ik moet geloof ik ook de firmware nog updaten. In ieder geval is de eerste map hierboven aardig gelukt! Behalve naar Google Maps kun je ook in andere formaten exporteren, zoals b.v. Google Earth en ook gpx.

Met deze rit ging ik trouwens meteen ook door de 2000 km heen! Precies op de helft van het fietsjaar. Ook dat voelt best lekker en de target moet een fluitje van een cent zijn nu. Vorig jaar rond deze tijd stond ik op 1600+. Over tien jaar hoop ik de Baksteen te naderen...

En oh ja, het zadel is ook in deze rit uitstekend bevallen! 45 km in een ruk en geen centje last.

Geen opmerkingen:

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km