vrijdag 9 januari 2009

Even een witte snor halen


Heerlijk zonnig winterweer vandaag en omdat het de hele dag vroor bleef alles prachtig bedekt met een wit vorstlaagje. Mooie foto's lagen in het verschiet. Tijd dus om de eerste tocht in 2009 te maken! Om twaalf uur vertrok ik voor een rondje Foppenplas. Reeds bij de Broekpolder was het een drukte van belang op de Vlaardingervaart en begon ook de winterpracht. Ik reed de gebruikelijke route tot aan de Foppenplas en schoot voortdurend foto's. De kou viel reuze mee, ik was wel aardig ingepakt voor de zekerheid. Vlak na de Broekpolder zag ik een roofvogel van paaltje naar paaltje hoppen, helaas net buiten het bereik van mijn 3x zoom cameraatje. Ook de Foppenplas zelf was potdicht gevroren en er werd (langs de kanten) geschaatst. Ik reed rond en tot aan het Jachthuis waar in een grote tent goed geld werd gemaakt met muziek, hete soep en chocomel. Pontje de Kwakel lag er muurvast bij en werd gebruikt als opstapje om op het ijs te komen. Ook op de grote ijsvlaktes van de Vlietlanden werd geschaatst en toen ik zelf even het ijs op stapte zag ik bij de scheuren dat het inderdaad behoorlijk dik was. Vanaf het ijs nam ik nog wat foto's van de Kwakel. Daarna reed ik weer rond, door Maasland en langs de andere kant tot aan het witte bruggetje waar de Kwakel normaal aanlegt. Hier belde ik Frank nog even en die zag het meteen helemaal zitten, we gaan morgen de Alblasserwaard in om daar eens tussen de molens van het winterspektakel te genieten.


Vanaf het bruggetje reed ik de Duifpolder in en daar begonnen de dijen wat pijn te doen, niet verwonderlijk na de lange fietspauze. Ik zag er tegenop om helemaal via Schipluiden rond te rijden en dan langs het jaagpad terug, maar de oplossing was nabij. Halfverwege de Duifpolder stapte ik gewoon bij het trekpontje met fiets en al op het ijs en zo naar de overkant. Daar langs het jaagpad weer naar Vlaardingen. De grootste schaatsdrukte was duidelijk bij Vlietzicht. Hier bleef ik langs de vaart rijden en zo weer naar Vlaardingen centrum, Vijfsluizen en weer naar huis. Natuurlijk weer door de servicebuis van de Beneluxtunnel, die precies 1,6 km langer fietsen vergt dan de reguliere tunnel. Dat is toch heen en weer een dikke 3 km extra steeds.
Het was een heerlijk ritje en de kop is er af voor 2009! Totaal gereden vandaag 35,24 km.

Pontje de Kwakel muurvast

1 opmerking:

Anoniem zei

hé Adelaar heb je de fietst alweer klaar?
Wat een mooie foto's en heb je de witte snor weer kunnen ontdooien?
Prachtig weer hé als het zonnetje schijnt.

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km