donderdag 3 april 2008

Levendige Foppenplas


Met de enorme ups en downs in het weer deze weken (voor komend weekend staan weer winterse buien op het programma!) is het zaak om ieder zonnestraaltje te pakken zodra het doorbreekt en direct op het aluminium ros te springen. Vandaag brak een brak zonnetje pas om een uur of twee door en ik kon me niet echt inhouden. Een klein ommetje moest het worden, even naar de Foppenplas en omgeving om eens te kijken of er al wat leven in de brouwerij gaat komen. Ik nam uiteraard de verrekijker mee, hopend op misschien een lepelaar of weer een zilverreiger. Het windje stond een beetje NW, dus gunstig voor de terugweg deze keer.

Bij de Foppenplas aangekomen beklom ik eerst de uitkijkpost nabij de golfbaan voor wat panoshots. Daar was het al een ganzengeschreeuw van jewelste. Bij een van Koot's favo visplekjes stopte ik vervolgens even en bekeek met de kijker een vrij grote kolonie steltlopers aan de andere kant van de Foppenplas, aan de overkant van het vogelreservaatje. Nu de begroeing nog niet zo hoog is kun je alles mooi zien. Het waren met name Scholeksters (zeker meer dan vijftig!) en ook een aantal Grutto's. Er kwamen ook wat Kuifeenden bij, grappige beesten met felle oogjes in hun zwarte kopje. Een stukje verder gefietst en daar zaten de blauwe reigers al weer hoog in de bomen op hun nesten (zie foto boven). Met de kijker een prachtig gezicht, en jammer dat ik geen zoomlens heb op mijn camera die dat kan pakken en vastleggen. Maar wie weet komt dat nog, ik ben een beetje verliefd geworden op de nieuwe Canon 450D...

Vlak voor het verlaten van de Foppenplas viel me op dat er ook al lammetjes in de wei dartelen, dus het was met recht een levendig tochtje vandaag. Eigenlijk wilde ik alweer huiswaarts gaan, maar het leek me wel leuk om even langs bedrijventerrein Oudcamp te fietsen, waar zich per april de nieuwe locatie gaat bevinden van onze vrienden van  Willy's Limousines & Classics. Dus langs Maasland en via de Westgaag verder. Het lukte me echter niet de locatie te vinden, misschien ben ik er niet diep genoeg in geweest, het is ook wel een beetje een doolhof daar. Wel fietste ik langs DTO, dus ik moet wel in de buurt geweest zijn. Omdat het al wat laat werd ging ik maar terug via dezelfde route, dus ook weer langs de Foppenplas en de Broekpolder. Uiteindelijk kwam ik thuis met 48,39 km op de teller. Meer dan ik had verwacht en hiermee scheerde ik door de 700 km grens. Frank weet waar ie aan toe is :-)

6 opmerkingen:

DeMart zei

mooi ding die canon, maar what about a conondale http://www.cannondale.com/

PeterK zei

Ook mooi :-) Dan ga ik uiteraard voor de Bad Boy :-))

Anoniem zei

Ik ben weer in Nederland sinds 07:20 :)

De lente is nog niet echt begonnen geloof ik .. misschien morgen maar een reisje boeken naar de algarve voor volgende week .. kan ik daar in trainingskamp :)

Frank

Anoniem zei

Zo adelaar goed bezig met je blog. Het is gewoon een virus als je er mee begint.
Leuk gedaan trouwens die teller.

PeterK zei

Ja dat plaatje vond ik op internet, en meteen de huidige tellerstand erin verwerkt. Toevallig heb ik inderdaad een Trelock, alleen heb ik de FC605.

Anoniem zei

zo, wel een super "hot" camera die eos 450 D! Daar kan je een foto's mee maken! Heel leuk ook die teller (700!!) ben benieuwd wat er eind van het jaar op staat.
Leuke blog!

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km