zaterdag 16 mei 2009

Drentse omzwervingen


Terug uit het mooie Drenthe waar ik alweer voor de vierde keer een weekje vertoefde. En wederom ook weer geluk gehad met het weer, bij aankomst en bij vertrek regen, daartussen schitterend weer met blauwe luchten en zon. In totaal 144 km gefietst. De tochtjes waren niet erg lang, maar dat hoeft ook niet in Drenthe want als je uit de deur stapt bij onze standplaats sta je al in het bos en daar is te veel te zien om er zomaar snel doorheen te fietsen. Hoewel ik de omgeving inmiddels al aardig ken en zonder kaart grote stukken kan fietsen ontdek ik uiteraard ook nog steeds nieuwe plekjes. De mooiste vondst van dit bezoek vond ik toch wel het Lunsveen (foto bovenaan, klik voor grotere versie), het grootste van de 26 vennetjes in de boswachterij Gieten-Borger. Gek genoeg maar 5 km van ons huisje verwijderd, maar ik was nog niet eerder die kant op gefietst. Volgens het infobord bij het ven is er veel bijzondere natuur te vinden in en om het Lunsveen. Het meest bijzondere is de zeer zeldzame Veenbesparelmoervlinder, en die kwam ik uiteraard dan ook niet tegen, hoewel ik in totaal drie bezoekjes heb gebracht aan dit ven. Ook de heikikkers en het vleesetende plantje zonnedauw bleven in de schaduw van mijn waarneming. Meer geluk had ik met de viervleklibel. Geen kunst overigens want als je naar de rand van het ven loopt is het eerst dat je opvalt (in deze tijd van het jaar) het gezoem en gesnor van talloze insecten en met name heel veel libelles en waterjuffers. Af en toe ging een viervleklibel mooi zitten en de twee onderstaande foto’s kon ik na veel geduld en veel mislukte pogingen schieten. Een prachtig beestje, dat als een luchtschip over het water scheert. Het ven strekt zich nog een eind het bos in, groter en langer dan de foto doet vermoeden en de wandeling eromheen van 3,3 km ga ik de volgende keer zeker doen. Er zit ook nog een mooi heidegebied achter. In de volgende berichten meer indrukken uit Drenthe.



2 opmerkingen:

Anoniem zei

karamba wat een mooie libelles :)

frank

DeMart zei

mooie plaatjes, Peet!

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km