woensdag 27 mei 2009

Nieuwe camera

Na lang wikken en wegen heb ik vandaag een nieuwe camera gekocht, het vakantiegeld moet toch ergens heen. Wat me vooral tijdens het fietsen irriteerde aan de oude camera was het korte zoombereik (3x) en de inmiddels flink achterhaalde filmoptie (640x480). Een digitale spiegelreflex met lenzen zie ik niet zo zitten om steeds mee te slepen op de fietstochten en dus moest het een compact worden met flinke (optische) zoom, filmen in HD, groothoeklens en stabilisatie. Een aantal modellen komen in aanmerking zoals b.v. de Samsung WB500, door Computer Totaal gekozen als beste HD filmcamera, en de Canon Powershot SX200. Op mijn favoriete fotosite dpreview stond onlangs een test met compacte zoomcameras en als beste kwamen de modellen van Panasonic uit de bus. Uiteindelijk heb ik dan ook gekozen voor de Panasonic Lumix DMC TZ7, net uit in Nederland. Hij heeft maar liefst 12x optische zoom met een groothoeklens, effectief 25-300 mm, filmt in 720p met 60 frames per seconde, ingebouwde HDMI-interface, 10 megapixel en stabilisatie. Ook tijdens het filmen heb je het volledige bereik van de 12x zoom tot je beschikking uiteraard. De 25 mm is zeer interessant voor landschapsopnamen. Er zit ook een panorama assistent in. Kortom, voor een zeer schappelijke dikke 300 euries een pracht camera lijkt me. Er zijn compact camera’s die veel mooiere foto’s maken, zoals mijn favoriet de Sigma DP2 (zie met name de site van fotograaf Carl Rytterfalk die helemaal gek is van Sigma en waanzinnige foto’s ermee maakt, zie zijn Sigma DP2 gallery), maar deze camera’s hebben dan vaak weinig of geen (Sigma DP2) zoom en ook het filmen is vaak geen optie. Omdat ik de meeste foto’s maak met fietsen en schaken kies ik dus maar voor de camera met de meeste opties, soms is filmen tijdens het fietsen toch ook wel erg leuk, zoals bij de kikkers in Rockanje. Misschien ooit nog eens een DP2-achtige camera erbij….

1 opmerking:

uit het mooie stadskanaal zei

Hé, Adelaar gefeliciteerd met je aanschaf van je nieuwe camera. Lijkt me een goed toestel zeker wat aan gaat de 12 zoom. Veel fotoplezier er mee.

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km