dinsdag 5 mei 2009

Het wordt nog spannend


Het zit plots weer wel mee in de interne competitie van Charlois Europoort. Afgelopen vrijdag won ik met zwart van concurrent Arjan van der Leij en klom naar de eerste plaats met 9,5 uit 14. Grote favoriet blijft Julian van Overdam die twee partijen minder heeft gespeeld en slechts een punt achter ligt. Toch zal hij flink moeten scoren om ongedeeld kampioen te worden mocht ik ook mijn laatste partij tegen Ben Boog winnend afsluiten. Julian zal in dat geval 2,5 uit 3 moeten halen. Maar goed, Ben pak ik ook niet zomaar natuurlijk al is mijn score tegen hem de laatste jaren wel verbeterd (2,5 uit 4 in de vier laatste interne ontmoetingen), en ik heb wit in die partij.

Tegen Arjan van der Leij kwam ik  minder uit de opening maar wist de boel gesloten te houden en toen werd mijn paard erg sterk en zijn twee lopers wat minder. Er was echter nog niets aan de hand, in de diagramstelling geeft Rybka na 26..Txf8 gewoon 0.00. Maar hier slaat echter de vlam in de pan omdat ik denk een leuk tussenzetje te zien: 26…f5?? Een blunder van formaat, wit kan nu 27.d6! spelen en zwart heeft niets beters dan 27..fxe4  28.dxc7 Txf8  29.Lxe4 Ta7 en wit staat na 30.Tce1 gewoon gewonnen. Gelukkig voor mij had Arjan hier bitter weinig tijd voor de rest van de partij, nog minuten, en speelde 27.gxf5 gxf5 28.Dh4?? (d6! kon nog steeds) en na 28…Txf8 stond ik erg goed. Arjan miste daarna nog wat verdedigingen, maar had op een gegeven moment nog maar een minuutje voor de rest van de partij en dat redt alleen John Leer maar. Een gelukje dus deze partij! Op 22 mei volgt de finale tegen Ben Boog en Julian speelt dan met zwart tegen Filip Borst. Hier de huidge stand van zaken.

Geen opmerkingen:

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km