donderdag 28 mei 2009

Ramptoerisme in nieuwe klassieker


Ongetwijfeld spannende Pinkstertochten staan voor de deur, maar ik loop nog een verslag achter op deze weblog, namelijk de geweldige tocht van afgelopen zaterdag naar Volendam, door Frank op voorhand (en al vrij lang geleden!) omgedoopt tot de Jantje Smit Bedevaart. Frank had de track voor deze rit al ergens in 2008 gestuurd, samen met heel wat andere voorstellen tot tochten en ik heb ze toen met een half oog bekeken, het andere halve oog naar de tracklengte want Frank is gek op 100+-ritten en dan ook goed in de 100+ :-)

De track voor deze rit stond op ongeveer 120 km en het zou dus een klassieker kunnen worden (120+). Het werd voor mij uiteindelijk 152 km! Deels kwam dit ook omdat op de terugweg de trein niet verder reed dan Den Haag CS, zodat we daar in het donker weer op de fiets konden om naar Delft te karren. Wel een uniek staartje aan de tocht.

De tocht zelf was geweldig uitgezet door Frank. Via de Rottemeren naar Boskoop en door het schitterende Woerdens Verlaat en via Nieuwkoop reden we haaks tegen de Amstel aan en die bleven we heel lang volgen tot aan Amsterdam, daar vervolgens even over het IJ heen en langs de Uitdammerdijk bij Durgerdam helemaal langs het IJmeer naar Uitdam en Monnickendam en uiteindelijk dus Volendam, waar we tegen half acht in de avond aankwamen. Het laatste stuk was het mooiste, maar helaas zat ik er toen ook net ff doorheen (de spanning van het clubkampioenschap kwam er uit) en begon een beetje te Tommy Simpsonnen. Flinke rustpauzes, druivensuiker en cafeine hielpen me over de dip heen. Ook was in de namiddag de zon plots verdwenen en werd het jammer genoeg grauw en grijs. Volendam werd natuurlijk onder gejuich gehaald, maar de plaats zelf is puur toerisme en een beetje nep en namaak. Een leuk tentje voor een visje konden we al niet meer vinden, de grote tenten waren afgeladen met veel te jolig palingvolk en de kleine tenten en karren waren al aan het inpakken en sluiten. We reden daarom maar door naar Purmerend waar we om kwart voor negen de trein pikten. Een prima tocht, die ik graag nog wel eens wil overdoen op een echt zonovergoten dag. Weer een aanvulling voor het lijstje met jaarlijkse klassiekers? Het lijstje wordt al aardig lang…



Frank had reeds een uitgebreid en sappig verslag geschreven en daar verwijs ik graag naar. Bij hem ook zoals gebruikelijk de routekaart en meer foto’s. En nu op naar het Pinksterweekend. Inmiddels ben ik al in mei de 2000 km gepasseerd, vorig jaar eindigde ik mei met 1600+.

Geen opmerkingen:

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km