maandag 6 april 2009

Duinen, Kikkers, Raubfisch und Adler


Na de rustdag van zaterdag waren Frank en ik er weer helemaal klaar voor op zondag. Het weer liet het ook niet afweten en dus vertrokken we om kwart over elf vanaf Schiedam CS naar Haarlem Aerdenhout voor een tochtje door de duinen. Deze keer niet zoals voorgaande keren om naar beneden te zakken, maar we gingen nu naar het noorden, met de bedoeling om ergens ter hoogte van Bergen af te slaan naar Alkmaar en daar de trein naar huis te nemen. Onderweg prachtige gebieden natuurlijk, waaronder de Kennemerduinen. Nadat we waren uitgestapt in Haarlem reden we eerst dezelfde route als laatst richting Zandvoort, en halfverwege sloegen we ook weer af de duinen in en reden om het circuit van Zandvoort naar Bloemendaal. Op dit stukje werd trouwens weer een mooie buizerd gespot! Het kan niet op met de roofvogels dit jaar.

Bij Bloemendaal aan Zee reden we dan de Kennemerduinen in. De zon scheen lekker, al was het de hele dag geen weer om je jas uit te trekken. Na een korte stop en fotoshoot bij een beach resort waar het al aardig druk was ging het dieper en dieper dit prachtige gebied in. Dit zijn zonder meer de mooiste duinen van Nederland en menige duintop werd dan ook beklommen voor het immense uitzicht en natuurlijk om mooie pano’s te schieten. Frank "schoot" nog wat grazende hooglanders (zie foto onder, je ziet dat beest links denken: "wat moet die gozer midden in mijn etensbak!"). En ook hier zagen we weer na enige tijd twee buizerds die een fraai (balts)dansje in de lucht uitvoerden. Ik kon ze met mijn kijker (vergroot 12x) goed volgen. Toen er een vlak boven ons zweefde stopte er achter mij een duits gezinnetje om het schouwspel ook te bekijken. Ik hoorde de man zeggen “Adler!”. Eerste dacht ik dat hij mij herkende, misschien is deze weblog ook al bekend in Duitsland, maar hij bedoelde de buizerd helaas. Bij duitsers is een roofvogel al snel een Adler natuurlijk :-) Erg veel duitsers langs de kust gisteren trouwens.



Na dit adembenemende gebied reden we door naar IJmuiden en namen het pontje naar de overkant en via Wijk aan Zee, waar we even licht verkeerd reden (maar toch even langs de Moriaan gereden!), kwamen we aan bij het Noordhollands Duinreservaat. Ook al heel mooi, sommige stukken lijken meer op de Veluwe dan op duinen. Het is meer afwisselend vergeleken met de Kennemerduinen, meer (zand)vlaktes, vogelplassen en zelfs bos. Het mooiste stuk hier wat mij betreft was over de zeer lange Van Oldenborghweg. Hier rijd je tussen vele watertjes door en er is van alles te zien. Eerst kwamen we een fraai aalscholvereiland tegen, met talloze vogels op de nesten, te bewonderen middels een vogelkijkhut. Aanzienlijk dichterbij dan b.v. de aalscholvers bij de Ackerdijkse plassen. Volgens de infoborden zitten hier ook ijsvogels. Even verderop stapten we af bij een mooi waterrijk gebied met fraaie rietkragen en daar zagen we de eerste kikkers van het seizoen, die druk met elkaar bezig waren en dus niet echt schuw waren (zie foto boven). In hetzelfde watertje schoot een enorme snoek weg die we later stil zagen liggen tussen het riet. Verder was er nergens vis te bespeuren dus waar hij van leeft? Of eten snoeken ook kikkers?  Een ouder duits echtpaar dat ook even een break nam vertelde mij hoe dit gebied de laatste jaren veranderd was met allerlei nieuw aangelegde watertjes en doorgangetjes. Ik wees ze nog even op de “Raubfisch” die er nog steeds mooi lag en die ze bewonderend bekeken. Na deze opfriscursus duits stapten we weer op en reden door, waarbij nog diverse malen werd gestopt, gelopen en geklommen.

De Van Oldenborghweg bracht ons helemaal naar Egmond aan Zee, werkelijk 1 heerlijk lang stuk fietsen. Bij Egmond aan Zee beklommen we nog een of andere berg (naam even kwijt) en daarna reden we ook de badplaats zelf nog even in voor een klein ommetje en fotoshoot bij de vuurtoren.


Dit was nieuw terrein voor ons langs deze kust waar we toch ooit de LF1 gereden hebben. Onderweg kwamen we dan ook vele bekende stukken tegen, die we ook in 2007 hebben gereden op weg naar Den Helder. Inmiddels werd het al aan de late kant en begon het ook al wat kouder te worden en besloten we linea recta naar Alkmaar te rijden en niet meer naar Bergen aan Zee te gaan. Toen we echter op 8 km van Alkmaar zaten en de wind duidelijk was gedraaid en nu vanuit het noorden kwam, zag Frank een bordje “Haarlem 28 km”. Hij keek mij aan met zo’n blik van: gaan we tegen de wind in 8 km naar Alkmaar of pakken we gewoon Bob-den-Uylend die 28 km naar Haarlem en daar de trein. Scheelt ook weer een overstap. Onnodig te zeggen hoe dat afliep natuurlijk en voor ik het wist reden we met een dikke 25 in het uur naar Haarlem. Pas na enige tijd merkte ik dat de benen, die de hele dag sowieso al niet zo geweldig waren, toch begonnen te protesteren tegen dit straffe tempo. Maar na een korte rustperiode in een bushokje ging het wel weer en even na achten reden we Haarlem binnen en pikten de trein van half negen naar Schiedam CS. Een mooi rondje Haarlem dus op deze manier. In Schiedam nam ik lekker de metro naar huis, en desondanks scoorde ik een fraaie 92 km! Hiermee is de eerste 1000 van 2009 een feit en sta ik zelfs al voor op de eindstand van april 2008 en het is pas begin april! Moet niet gekker worden. Het was een mooi (200+ km!)weekend.


Lees ook het verslag van Frank met de routekaart van deze rit.

Geen opmerkingen:

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km