zaterdag 25 april 2009

Het lukt niet meer…


Gisteren mocht ik mijn negende remise noteren in de interne van Charlois Europoort. Wederom echter was het een krankzinnige pot. Het lukt me alleen niet meer om ze winnend af te sluiten, het seizoen wankelt zo naar het einde. Tegen Cor de Wit speelde ik met zwart een puike opening, kwam reeds op zet 16 gewonnen te staan en kon dat eenvoudig uitbouwen tot een rampzalig verloren stelling voor Cor. Bovenstaand de situatie na zet 29.Th2-e2? Het ziet er allemaal desastreus uit voor wit. Rybka geeft al +4,5 voor zwart. Goed is hier 29…Lf3!, maar ook mijn 29…Ld6 is niks mis mee (nog steeds +3). Enkele zetten later echter ga ik in op verwikkelingen die Cor in zijn tijdnood probeert te scheppen en raak zelf de draad een beetje kwijt en ga te lang nadenken en meedoen met allerlei taktische geintjes. Met allebei nog minuten op de klok (terwijl ik aanvankelijk ruim voorstond op tijd) blunder ik een stuk weg. Met nog een minuutje op de klok voor de rest van de partij biedt Cor enkele zetten later remise aan, de winst had anders nog een aardig tijdje kunnen duren. Met de remise blijf ik tweede en kans op het kampioenschap houden (net als 9 anderen geloof ik), maar koploper Julian van Overdam zal in de handen wrijven want niet alleen speelde ik remise, titelverdediger Hans Uitenbroek verloor van Lendert van den Ouden. Mocht ik het kampioenschap op een halfje gaan missen dan zal deze partij nog wel even door mijn hoofd spoken…

De situatie in groep 1

Geen opmerkingen:

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km