zondag 17 februari 2008

Kaarten scoren in Den Haag


Vandaag was het zelfs nog een betere dag dan gisteren, de kou was iets uit de lucht doordat de wind er nauwelijks meer was en bovendien naar het westen was gedraaid. Om twaalf uur sprong ik op de Gazelle met een missie, een boekhandeltje bezoeken in Den Haag om wat fietskaarten te scoren voor de komende maanden als Frank ook weer aktief gaat worden. Er staan o.a. diverse LF-routes op het programma en natuurlijk komt in mei de 3e Charlois Europoort Fietstocht er aan! Het boekhandeltje Stanley & Livingstone was ik tegengekomen op internet en beweert o.a. een groot assortiment fietskaarten in huis te hebben. Het zit vlak bij het Binnenhof.

In de Beneluxtunnel ben ik vandaag schijnbaar tot tweemaal toe de Baksteen uit Maassluis misgelopen, zo lees ik op zijn weblog! Jammer.
De route ging allereerst naar Delft, en dit keer eens niet via de Zweth, zoals Frank en ik hem meestal rijden, maar ik reed direct via de Harreweg midden door Delfland heen, Abtswoudse Bos in, onder het spoor door en zo Delft binnen via de Schiekade. Vanaf daar ging het wel weer volgens de geijkte route, dwars door Delft en via de Delftweg langs de Delftse Vliet helemaal tot aan het viaduct van de Rotterdamse weg, daaroverheen en zo Den Haag in.

Den Haag herken je volgens Frank meteen aan het rondvliegend straatvuil en daar is nog niets aan veranderd zo bleek, even goed oppassen dus. Ik besloot direct maar naar het boekwinkeltje te gaan en had de Schoolstraat vrij snel gevonden. Het assortiment fietskaarten viel toch wat tegen eigenlijk, al waren wel net wat kaarten voorhanden die ik zocht. Wel een gezellig winkeltje en beetje ambachtelijk. Het zou zo in Schipluiden kunnen staan. Ik scoorde "Ronde van Nederland via LF-routes" en de "Knooppuntenatlas voor Zeeland, Brabant en Limburg" (alles in 1 boekje!). Een kleine 40 euries lichter fietste ik naar het Binnenhof om aldaar aan de Hofvijver bij Johan van Oldebarneveldt wat uit te rusten. De duifjes waren er erg tam zoals je hieronder ziet!
Op het bankje gezeten met een Red Bull belde ik nog even met Frank, die weer tot zijn oren in de computerconfiguraties zat en alles af moet hebben voor zijn tweede maand USA begint. De zon en de strakblauwe luchten gaan jammerlijk aan hem voorbij momenteel.


Het was toch al weer dik half drie, maar ik besloot desondanks door te karren naar Scheveningen, dat is immers maar 5 km vanaf het Binnenhof. Ook hier weer de route die ik altijd met Frank neem, richting Vredespaleis en door de Scheveningse bosjes.
Het was bijzonder druk op de boulevard, een Duitse invasie! Ik heb er niet al te lang gedraald, wel zocht ik nog even de Beachcam op van www.scheveningenlive.nl en belde Frank zodat hij een screenshot kon nemen als bewijs (spot de Adelaar onderaan dit bericht!) :-)

Vanaf de Scheveningse boulevard ging het vervolgens rondom het haventje en door de duinen naar Kijkduin. Ook hier erg veel volk op de been, het ging soms stapvoets over het fietspad. Via Kijkduin was het plan om naar Wateringen te rijden, dan naar 't Woudt, Schipluiden en via Vlaardingen naar huis. Wateringen lukte nog wel, maar daar verdwaalde ik op een gegeven moment doordat een fietspad vrij onopvallend (heel bizar achteraf) overging in een autoweg, waar ik pas vrij laat achterkwam. Daar moest ik dus noodgedwongen van af en niemandsland in. Op een gegeven moment stond ik midden op een verlaten bouwterrein, alwaar de enige troost was dat er een WC-cabine was zonder slot waar ik even de al enige tijd hevig protesterende blaas kon legen. Terug dus maar via plaatwegen voor bouwverkeer en grindpaadjes totdat ik ineens weer bordjes Delft zag en om verder niet moeilijk te doen ging ik maar die kant op. Na lang ploeteren in onbekend terrein zag ik toch ook weer bordjes Schipluiden, en via dit centrum van Delfland en de Zouteveenseweg en Negenhuizen kwam ik zowaar aardig uit in Vlaardingen, nam de rotonde bij Koot, en via Vijfsluizen was ik toch redelijk snel weer thuis, klokslag zes uur. Een heerlijke dag, de hele rit geen handschoenen of muts hoeven gebruiken. Ook het lichaam doet nergens pijn en de km's werden prima weggetrapt. Op de teller stond een mooie 79,15 km, en dat maakt dit weekend een totaal van 109 km. Nu al een voorsprong van 241 km op vorig jaar, maar toen waren maart en april wel erg mooi, dus niet te vroeg juichen nog.

2 opmerkingen:

DeMart zei

Gaaf idee van dat skrienshot in Scheveningen! Maar waar is dat plaatje nou?

PeterK zei

Dat beeld staat bovenop de boulevard, tussen de Pier en de haven van Scheveningen, kun je niet missen. Alleen als je beneden langs de strandtenten rijdt, dan zie je het niet :-)

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km