zaterdag 23 februari 2008

Zilverreiger!

Ik had eigenlijk niet verwacht vandaag nog te fietsen, gisteren kwam ik eind van de middag thuis met knallende koppijn en algehele ongesteldheid. Ik moest de wedstrijd van het tweede team tegen RSR Ivoren Toren noodgedwongen laten lopen (team won gelukkig) en ging vroeg naar bed. Vanmorgen echter voelde ik me eigenlijk wel weer kiplekker na een lange nachtrust en omdat er een leuk ritje gepland stond met Hans van Calmthout besloot ik het er toch maar op te wagen. Ik had met Hans afgesproken om half een bij cafe restaurant De Veerheuvel nabij het pontje bij Rozenburg. We dronken er een paar kopjes koffie, bekeken wat fietskaarten i.v.m. komende tochten, en namen toen het pontje naar Maassluis. Hans had nog nooit gefietst bij de Foppenplas dus een leuke gelegenheid om hem eens wat te laten zien van deze omgeving. Het weer was niet geweldig vandaag, een straf windje soms, maar zeker goed te doen.

We reden na aankomst dwars door Maassluis, langs de haven en over de Noordvliet en gingen bij de Trekkade de Vlietlanden in. Via de Kwakelweg en het Gaagpad ging het richting Schipluiden, waar ik Hans liet kennismaken met de favoriete stek van Frank en mij, de ijssalon. We namen aldaar een kop erwtensoep met brood en speelden op een magnetisch bordje wat partijen na die Hans had meegebracht met een bepaald openingssysteem (meer zeg ik niet, maar de Baksteen moet uitkijken volgende keer).
Vandaar ging het tochtje langs het jaagpad (Vlaardingsekade)naar Vlietzicht en via Vlaardingen over het water weer de Broekpolder in, richting Foppenplas, alwaar we natuurlijk de Koot met zijn visbuddy tegenkwamen. Wederom was er niets gevangen door de heren!
We bleven even chatten en namen wat foto's en vervolgens ging het weer richting Maassluis. Net voordat we het Foppenplas gebied verlieten spotte ik in het weiland bij het Foppenpolderpad een lepelaar. Althans, dat dachten we. Het beest stond naast een blauwe reiger en redelijk ver weg. Hans nam wat foto's met zijn 10x zoom camera en pas nadat hij deze 's avonds gemaild had zagen we dat het geen lepelaar was , maar een kleine Zilverreiger! Vrij uniek want als we de berichten mogen geloven broeden er maar enkele tientallen paren in Nederland en het beest staat op de zgn 'rode lijst'.
De foto van Hans staat hier onder (klik voor grotere versie), genomen van vrij grote afstand dus en met weinig stabilisatie, maar onmiskenbaar een kleine zilverreiger!


Een leuk einde van de tocht en via Maassluis namen we weer het pontje, dronken bij het cafe restaurant nog een kop warme choco met slagroom en gingen ieder ons weg naar huis. De terugweg was dankzij de ZW-wind absoluut een pretje te noemen, soms ging het met 30+ km op het vlakke. Om kwart over zes was ik weer thuis met 61,07 km op de telller. Dat maakt alleen deze maand al 313 km totaal, vorig jaar was dat t/m eind februari slechts 81 km! Waar gaat dat heen dit jaar?

1 opmerking:

DeMart zei

Peet, je haalt mij nog in zo! Gaaf dat jullie een zilverreiger gespot hebben. Triest dat jullie moeten samenspannen om mij te kunnen verslaan op het schaakbord :-)
Overigens noemden wij de Veerheuvel vroeger de Venusheuvel. Niet dat er lekkere meiden kwamen, klonk gewoon goed....

Labbekakritje met bakkie in Delft

45 km